Tittel Positive lærer-elev-relasjoner: en fortelling fra klasserommet
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Boken tar utgangspunkt i en konkret skolehverdag der en lærer og hennes sytten tredjeklassinger snakker om hva tallet atten kan være. Engasjementet er stort. Det er imidlertid ikke matematikkundervisning og barnas tallforståelse som er bokens hovedfokus, men noe som i første omgang er mer usynlig, taust og implisitt: relasjonen og samspillet mellom læreren og elevene hennes. For det er ingen selvfølge at undervisningssituasjoner er så positive som denne. Så hva er det egentlig som skjer i samtalen? Det er dette boken søker å finne svar på. Med sosiokulturell teori som overordnet rammeverk blir samtalen mellom læreren og elevene analysert ved hjelp av ulike teoretiske begreper. Analysen bidrar blant annet til å synliggjøre verbale og nonverbale virkemidler en lærer kan benytte i arbeidet med å utvikle gode relasjoner til elevene sine. Det å ha en positiv relasjon er viktig for både elever og lærere. Boken henvender seg dermed til lærerstudenter samt studenter i pedagogikk og spesialpedagogikk ved universitet og høyskoler. Den henvender seg også til pedagogisk-psykologisk rådgivere, lærere og andre som er opptatt av å få mer kunnskap om den relasjonelle dimensjonen i undervisning.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*00002117nam 22002891 4500
*00136238
*008160317s2016 no ar 00nob 9
*019 $bl
*020 $a978-82-05-49382-7$bh.
*025 $a9788205493827
*040 $aBokbasen AS
*0820 $a371.1023$zh$223/nor
*0821 $a371.102$zb$223/nor
*090 $dP
*096 $a371.102 Pos
*24500$aPositive lærer-elev-relasjoner$ben fortelling fra klasserommet
*260 $aOslo$bGyldendal akademisk$c2016
*300 $a129 s.$c22 cm
*520 $aBoken tar utgangspunkt i en konkret skolehverdag der en lærer og hennes sytten tredjeklassinger snakker om hva tallet atten kan være. Engasjementet er stort. Det er imidlertid ikke matematikkundervisning og barnas tallforståelse som er bokens hovedfokus, men noe som i første omgang er mer usynlig, taust og implisitt: relasjonen og samspillet mellom læreren og elevene hennes. For det er ingen selvfølge at undervisningssituasjoner er så positive som denne. Så hva er det egentlig som skjer i samtalen? Det er dette boken søker å finne svar på. Med sosiokulturell teori som overordnet rammeverk blir samtalen mellom læreren og elevene analysert ved hjelp av ulike teoretiske begreper. Analysen bidrar blant annet til å synliggjøre verbale og nonverbale virkemidler en lærer kan benytte i arbeidet med å utvikle gode relasjoner til elevene sine. Det å ha en positiv relasjon er viktig for både elever og lærere. Boken henvender seg dermed til lærerstudenter samt studenter i pedagogikk og spesialpedagogikk ved universitet og høyskoler. Den henvender seg også til pedagogisk-psykologisk rådgivere, lærere og andre som er opptatt av å få mer kunnskap om den relasjonelle dimensjonen i undervisning.
*532 $aKulturfond
*650 0$aUndervisningsmetodikk$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aSpesialpedagogikk$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aKommunikasjon$2Bokbasen AS$9nob
*70010$aMoen, Torill$d1953-$ered.$jNO$0(NO-TrBIB)97041374$8f
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening